Pescărușul, studiu pentru sală studio

Iar n-am mai scris de când eram mic, dar după ce am fost la un șnurul de la Pescărușul lui Andrei și al Andreei Grosu am știut că o să pun din nou mâna pe pix.
Am văzut repetiția din ajunul primei reprezentații și am plecat cu senzația că spectacolul o să fie destul de isteric. O oră mai târziu îmi reveneau scene în minte, după două zile la fel, așa că o săptămână mai târziu m-am hotărât să mă întorc și să revăd spectacolul.DSC03681
Cât curg spectatorii spre locurile lor, Treplev (Marius Damian) își încălzește trupa improvizată. Actorii lui amatori sunt fie nesiguri și timizi, fie ultra serioși, fie super distrați, ca Nina (Nicoleta Lefter). Masha (Florina Gleznea) e o asistentă de regie cu mână de fier. Vocea ei amplificată prin microfonul care anunță etapele pregătirii spectacolului e și ea de metal.
DSC03742
Spectacolul lui Treplev începe cu scena Genezei. Nina iese dintr-un ou mare și se sperie când se trezește cu fața la noi și cu spatele la publicul ei, Irina Arcadina și Boris Trigorin. Ăsta ar fi (dar pot foarte bine să greșesc) momentul în care Andrei și Andreea Grosu dinamitează peretele dintre spectator și actor și îl mută în spatele actorilor. Actorii urcă rând pe rând pe scena construită de Treplev după care se întorc pe scaunele lor de personaje-spectator, de unde nu se uită la noi, ci la colegii lor de pe scenă, la care ne uităm și noi. Sună foarte complicat, dar dacă mergeți să vedeți spectacolul, ceea ce vă doresc sincer, o să înțelegeți din prima.
Bun. Se trezește Nina cu fața la plătitorii de bilet, se panichează, se întoarce spre publicul ei, uită vorbele și după ce îi sunt șoptite și le amintește doar pentru a le turui. Irina Arcadina râde-oleacă de spectacol, așa că tânărul artist de numai 25 de ani întrerupe, profund rănit, reprezentația. Dar asta e mișto la spectacolul celor doi Grosu, că Treplev e rănit pe bune. Adică da, e un copil mare și plângăcios, dar atitudinea mamei lui îl dărâmă pe bune și definitiv.DSC03751
În următoarea scenă magistral sintetizată, Masha se îmbată împreună cu Trigorin, se hotărăște să-și pună pirostriile pentru Medvedenko, se face nunta, se fac poze, și cum scena e deja montată, personajele sunt încurajate să urce să-și facă numerele. Ei bine, scena asta care se petrece pe scenă e motivul pentru care m-am hotărât că e cazul să scriu. Personajele urcă timid fără să știe cum o să escaladeze momentele lor. E ca și cum Cehov ar scrie live și le-ar șopti în cască. Sau și mai și, ca și cum Cehov ar avea o păpusă voodoo pentru fiecare dintre personajele lui. Treplev face ca o gorilă, izbește cu hârtii și cu oameni, mimează o sinucidere; Arcadina cade la picioarele lui Trigorin. Fiecare personaj are doar câteva minute în care să obțină de la colegii lor din piesă aplauzele pe care nu le așteaptă, dar care îi scapă de penibil într-o superbă convenție gândită de Andrei și Andreea Grosu. La capătul scenei, Nina scoate pe gură cea mai simplă propoziție: “Gata, m-am hotărât, mă fac și eu actriță”.
În ultima scenă se dărâmă mai întâi căsnicia dintre Masha și Medvedenko, după care intră mașiniștii teatrului Odeon pentru a dărmâma scena lui Treplev.
Atât de mișto!
Se joacă în seara asta de la 19:30. Eu după spectacolul de aseară am prins un super avânt. N-am plecat spre Moscova, dar am luat un tren până în Dej, de unde am continuat spre Cluj, după aia în sus spre Bistrița și-acum ajung la Bonțida. Ce vreaui să zic e: fiți spontani, mergeți la teatru.
Ca să închei mai serios, spectacolul e un omagiu adus textului lui Cehov. Cald, profund, proaspăt și adevărat.
DSC03854 DSC03931 DSC03990 DSC04040 DSC04142 DSC04217
DSC08868 DSC08872 DSC08889 DSC08960 DSC08977 DSC09032 DSC09046 DSC09137

Leave a Note

Your email address will not be published.